Jeftin marketing je uvijek jeftin marketing

Da platimo fotografa? Dizajnera? Fotku bar?
Foto: Facebook Goran Kurjak

Stvarna marketinška scena u Hrvatskoj ne izgleda kao dodjela nagrada na festivalima, ne izgleda kao otvaranje šampanjca pod kišom šarenih konfeta, ne izgleda kao sjajni trofeji na policama agencija, ne izgleda kao glamurozne zabave i superkreativni projekti. Stvarna marketinška scena u Hrvatskoj izgleda točno kao slika iznad.

U praksi to ide ovako: Tražimo čistačicu koja će obavljati i povremene marketinške poslove. Ne, ne pretjerujem. Direktori/vlasnici hrvatskih firmi u 99,999999% slučajeva traže nekog tko će primarno biti čistačica, recepcionar, kuhar, konobar, vozač, tajnik, prodavač… ma bilo što, a uz svoje glavno zanimanje povremeno će obavljati i marketinške poslove. Marketinški poslovi uglavnom podrazumijevaju povremeno objavljivanje NEČEGA na fesju.

U takvom okruženju nemoguće je naći normalan posao. Prvo, kad vidim složenicu marketinški poslovi obuzme me napadaj bijesa, a kad se traži osoba koja će primarno biti nešto sasvim stoto i povremeno obavljati marketinške poslove dobijem poriv da zapalim svoje diplome (možda bi bilo pametno da ih spremim u neki sef dok sam pri zdravoj pameti) i uz nekoliko svijeća žalujem za godinama provedenim na studiju. 

Imam podosta iskustva iz prve ruke s takvim super poslovnim prilikama:

Oglas br. 1: Djelatnik za marketinške poslove
- Zašto ste se prijavili na ovaj oglas?
- Zbog marketinških poslova.
- Aha, znate mjesto rada je na recepciji.
- Mislite još nemam ured pa bih trebala sjediti na recepciji dok obavljam marketinške poslove?
- Ne, ovaj, zapravo radili bi znate na recepciji, primanje stranaka, izdavanje računa i uz to povremeno objaviti nešto na Facebooku.
Aha, znači djelatnik za marketinške poslove je zapravo recepcionar koji povremeno objavi nešto na Facebooku. Baš sam ispala glupa, očito nemam pojma o svom poslu.

Oglas br. 2: Asistent u marketingu
- A znate grafički?
- Ne.
- Kako ne znate? Zašto ne znate?
- Zato što je to jedan potpunu drugačiji fakultet.
- Kakav fakultet? Pa ne treba Vam za to fakultet! Ja sam sve naučio preko tutoriala. Evo sve šta vidite na stranici i na Facebooku sve ja radim, sam i sve preko tutoriala.
Hm, pa i vidi se. Ako ste preko tutoriala naučili nakeljit pack na bijelu površinu, bravo! Ja stvarno ne znam zašto neki ljudi studiraju pet godina na nečemu što se zove Grafički fakultet.
- I objasnite mi malo šta znači ovo copywriter?
- Copywriter piše tekstove za oglase i bla, bla, bla, bla…
- Ne, ne, nije to to, nama treba netko tko će pisati tekstove za oglase, Vi niste to radili.
WHAT?! WHAT DID I JUST SAY?!

Oglas br.3: Stručni suradnik u marketingu
Čim sam došla dali su mi do znanja da su me pozvali samo zato što nemam puno iskustva. Ok, fair enough očito postoji direktor marketinga kojem treba asistent. Wrooong! Marketing ne postoji! Bila bih sama i jedina.
Opis posla: posao direktora marketinga + posao kreativnog direktora
Opseg posla: za tim od bar pet ljudi različitih profila
- Koliku plaću očekujete?
Kažem cifru, koja je inače početna plaća asistenta, znam da sam rekla premalo, al odmah su mi dali do znanja da zbog nedostatka iskustva i ne mogu tražiti više. Frajer zine kao da sam tražila pet nula previše, izbezumi se i kaže:
- Stavit ćemo u budžet pa ćemo vidjet.
Odmah sam znala da od toga neće biti ništa.

Al ljudi moji što vi želite? Jeftin marketing je uvijek jeftin marketing. I to se vidi. Ako ste dali onoj maloj što sjedi na recepciji da tu i tamo nešto objavi na fejsu to se vidi. Ako ste samopriučeni dizajner to se vidi. Ako ste spremni nekom platiti dvije kune da vam sam vodi kompletan marketing to se vidi. Ako niste spremni uložiti u par kvalitetnih ljudi, ili bar agenciju pozdravite se s biznisom. Ma i da imate najbolji proizvod u svemiru ako nemate kvalitetan marketing propast ćete. Kad god mislite da možete uštedjeti na marketingu izgledate neprofesionalno. Kad god mislite da možete proći jeftino, osramotit ćete se kao Petrinjska kobasijada.

#kad_narastem_bit_cu_copywriter

Primjedbe