Delete rješava svaku krizu


Foto: Saponia Facebook

Idemo još malo prati Saponiju kad se već ona sama ne pere. Bit će da ima previše posla oko muškog veša.

Kako svaki wannabe ozbiljan brand mora za vrijeme prvenstva imati navijačku reklamu, tako se Saponia baš u ovom trenu odlučila trgnuti iz tisućljetnog oglašavačkog sna. Poput Uspavane ljepotice, ostala je umom u onom vremenu. Ne samo da su danas žene daleko više od pralja,  u međuvremenu su se pojavila mnoga čuda tehnologije poput interneta, a s internetom i Facebook, YouTube, Instagram, Twetter…

Snimili su reklamu, masno je platili, objavili je na YouTube-u i shareali na Facebooku 2 dana prije naše prve tekme. I to je to, pripremili su se za prvenstvo. Ali nisu se pripremili za bitku koju su sami započeli. Kako očito ne poznaju moć suvremenih potrošača koju im daje internet potpuno su zakazali.

Prije svega sama ideja i koncept spota su loši. Guranje suvremene žene natrag u kalupe dobre kućanice i služavke uzvišenim muškarcima je vrijeđanje kako modernih žena tako i modernih muškaraca. To smo već davno utvrdili. Idemo dalje…

Spot su objavili na svom (očito novom) YouTube kanalu i podijelili ga na Facebooku. Nakon burnih reakcija i negativnih komentara post je nestao s njihove Facebook stranice te su objavili nekoliko rečenica „isprike“:

Dragi svi,
Isprike svima koji su se na bilo koji način našli uvrijeđenima zbog naše nove kampanje "Za blistavu Hrvatsku". Cilj kampanje je bilo potaknuti zajedništvo, kako u navijanju tako i u kupovanju hrvatskih proizvoda. Namjera nikada nije bila degradirati žene, koje ipak predstavljaju većinu naših kupaca. Još jednom želimo čestitati Vatrenima, te se nadamo da će naši proizvodi oprati njihove dresove, ma tko ih prao.
Vaša Saponia

Prije svega, ja ovdje ne vidim nikakvu iskrenu ispriku. Ovo mi više djeluje kao isprika djeteta kojeg je majka natjerala na to. Btw, čini mi se da ovaj tekst ima i nekih očitih gramatičkih i pravopisnih grešaka, al tko sam ja da sudim, lektor nisam.

Ne razumijem kako je ova reklama trebala „potaknuti zajedništvo“. Meni se baš čini kao da potiče odvojenost bračnih partnera. Žena uz veš mašinu (srećom pa ne mora na potok), a muž uz svoju ekipu. Zajedništvo se moglo prikazati vrlo jednostavno. Muž i žena zajednički peru dresove i navijačke rekvizite i zajedno u društvu drugih muškaraca i ŽENA odlaze navijati.

Iako su se kao ispričali i obrisali reklamu s FB profila, sporna reklama ostala je na njihovom YouTube kanalu. Ali i to je manji problem. Oni i dalje u komunikaciji koriste vizuale i slogan iz ove divne kampanje koja je tako naljutila Hrvatsku. Mislim da sam čak vidjela banner na jednom portalu, nakon što se kriza razbuktala. Vizual sa sloganom kampanje stoji na web stranici Saponije i kao cover fotka na Facebooku uz hrpu negativnih komentara.

I tu leži još jedan problem. Ni na jedan komentar nije odgovoreno. Nigdje. Ni na Facebooku ni na YouTube-u. A prema komentarima nekih korisnika čini se da je bilo pokušaja ušutkavanja magičnom tipkom delete. Kad to nije uspjelo prešli su na taktiku ignore. Na FB stranici i YouTube kanalu je more, zaista more komentara i ni jedan odgovor Saponije.

Ovo je jedan od komentara na „ispriku“ Saponije:

Draga Saponia, danas sam primjetio fleku na opranoj majici te sam nakon toga otkrio da mi je djevojka koristila deterđent od konkurentske firme koji jednostavno nije bio dovoljno dobar. Kao pravi veliki muškarac razbio sam joj čeljust sa šakom i rekao da joj više ne pada na pamet koristiti ništa osim vaših proizvoda. Jednostavno nije ok da izgledam prljavo pred ekipom u kladionici, mora štraca ipak naučit gdje joj je mjesto. Btw mislim da vam ovo uopće nebi bila loša ideja za neku buduću reklamu#pravimuškarac

Foto: Saponia Facebook


Jedan od zanimljivijih komentara je i ovaj u kojem žena traži pravu ispriku:

Nakon brisanja sramotne, seksisticke reklame s Facebooka, koja je doista civilizacijsko dno, mi, ZENE, vasom reklamom svedene na ropkinje kojima je vrhunac postojanja pranje vesa velikom muskarcu, ocekujemo, u najmanju ruku, javnu ispriku zbog promicanja neravnopravnosti spolova, uvrede nanesene zenama, ali i muskarcima, te apsolutno povlacenje reklame iz javnog prostora. Ne bi skodilo i da javno kazete koji vam je genijalac osmislio to dno od tzv. reklame. Pozdrav od navijacICE (imenica zenskog roda, sic!) hrvatske repke.

Apsolutno se slažem. Koliko su medijskog prostora popunile negativne reakcije na kampanju, a iz Saponije se nisu udostojali oglasiti niti s jedim priopćenjem, pravim priopćenjem za javnost s pravom isprikom. Ne, nisu se oglasili niti na svojoj web stranici. Danas, pet dana nakon izbijanja krize na njihovoj službenoj web stranici stoji ovo:

Foto: Saponia web
Izostanak reakcije i cjelovite strategije kriznog komuniciranja u ovom je slučaju nepopravljivo naštetilo ugledu Saponije. Mnogi ogorčeni korisnici tvrde kako će prestati kupovati Saponijine proizvode. Pogrešno postavljena kampanja pretvorila se u komunikacijsku katastrofu. Vatru koju je potpalila loše prihvaćena poruka razbuktala je ljutnja korisnika zbog izostanka pravovremene i potpune isprike. 

Primjedbe